tirsdag den 6. marts 2012

Koldrøgede havtaske kæber

Fra du går igang til du spiser det mest delikate pålæg går der max. 6 timer!
Og det er så nemt - alle kan deltage, uden brug af ekstra udstyr.

Havtaskekæberne befries for de mørke hinder og lægges i groft salt.
Billede
Billede
Herefter stilles de i køleskabet i 40-60 min. Det er alene din egen smag der bestemmer hvor længe fisken skal saltes. Mine blev saltet i ca. 60 min. hvilket gav en let sej overflade. Ikke som elastik men mere som et godt bid. Bemærk hvor meget væde der trækker ud på så kort tid.

Efter saltningen blev de skyllet under koldt vand, lagt på køkkenrulle og trykket "tørre".
Billede
Da jeg i forvejen havde gang i røgeovnen blev de langt i den.
Billede
Billede
Hvis du vil bruge din Weber skal du sætte en folie bakke på kul risten, hælde 1 L fin røgesmuld ud så du danner en højryggede "toblerone"
Billede
Hæld husholdningssprit, svarende til en lille snaps, i det ene hjørne og tænd.
Du må ikke lægge dine røgvarer på før ilden er gået ud! Temperaturen bliver simpelthen for høj. Vi skal holde den under 20 C i hele forløbet.

Når ilden er gået ud kan du lægge grillristen på og herefter de tørrede havtaskekæber. Læg dem gerne så langt væk fra gløden i smuldet. Den første time skal du jævnligt tjekke temperaturen fordi vind og vejr kan påvirke hvor hurtigt eller langsomt smuldet brænder.

Skulle uheldet være ude og temperaturen stiger til mere end 20 C i længere tid har du bare besluttet dig til at varmrøge idag :lol: Du kan ikke ødelægge dine røgvarer med en højere temperatur, men du ændre smag og konsistens - specielt på fisk - og holdbarhed.

Mine havtaskekæber blev røget i ca. 4 timer. Det gav en flot farve og tilpas røgsmag - igen er det dit eget valg (samt vejr og vind) der bestemmer hvordan dine røgvare skal se ud.

Prøv at se her! Efter mindre end 6 timer kan du sætte tænderne i denne udsøgte delikatesse.
Billede
Billede

I dag har jeg netop spist røget havtaskekæbe til frokost. For min skyld må Ida Davidsen gerne beholde sit højtbelagte, hvis jeg kan spise såden her.

Billede
Billede

1 kommentar: