tirsdag den 6. marts 2012

Røget rådyrkølle


Røget rådyrkølle

DSC_0808.JPG


DSC_0806.JPG


Ja så blev min rådyrkølle færdig røget.

Men for at komme til begyndelsen skal vi 23 dage baglæns.

Den 14 januar blev køllen lagt i en ren saltlage.

Men først fjernede jeg nøglebenet.

Desværre havde jeg problemer med min pc i de dage og har desværre mistet nogle af billederne jeg tog de dage.
Nå men her kan man se hvor køllen blev skåret op så nøglebenet kunne fjernes:

DSC_0146.JPG


Og her er køllen på vej til at blive pakket ind i en blanding af ½ salt og ½ nitritsalt:

DSC_0065_01.JPG


Først lå køllen pakket ind i tørt salt i 2 døgn, og jeg havde sørget for at strø godt med blandingen i det åbnede kødflade efter nøglebenet var fjernet.

Så blev kødet taget op af fadet og lagt i en kasse i en saltlage på 17 saltgrader:

DSC_0145.JPG


Som køllen blev nedsænket i :

DSC_0143.JPG


Her lå den i 8 dage

Så blev den taget op af lagen og lagt direkte tilbage i køleskabet til modning:

DSC_0147.JPG


Efter at have ligget og modnet i 8 dage blev køllen taget ud:

DSC_0503.JPG


DSC_0504.JPG


og lagt i en spand og skyllet:

DSC_0507.JPG



Først blev spanden fyldt med vand og køllen lå i vandet i 2 timer:

DSC_0509.JPG


Så blev vandet hældt ud og fyldt med rent vand igen, og nu lå køllen i vandet igen i ca 5 timer.

Så blev den taget op af spanden og snørret.

Og lad mig sige det som det er, jeg er blevet bedre til at snørre, men jeg skal have fat i noget stærkere snor til næste gang, for jeg kunne ikke stramme snoren nok op, uden at den begyndte at knække [smilie=bluecolorz5_pdt_05.gif] :

DSC_0513.JPG


Nu blev den hængt op i viktualierummet, som er 12 grader varmt, i et døgn, så var den klar til at komme i røgeovnen.

Jeg havde skrevet om mit projekt på facebook, og Angus sendte mig en mail om det måske var for koldt til, at røge i de dage, da det var meget koldt om natten.

Det fik mig til at ringe til Jacob, som har Danishoutdoor, hvor jeg har købt røgovnen, og efter at have snakket lidt med ham blev jeg klar over, at jeg måtte røge om dagen, da jeg kunne risikere, at kødet ville fryse om natten.

Nå men temperaturen lå på 3 minus grader, da jeg startede op:

Her er min røgbakke:

DSC_0743.JPG


Det mørke oven på røgsmulden var
Malet enebær
og malet ajwainfrø som i smag minder om timian:

DSC_0758.JPG


En kaffe ske sprit i det ene hjørne:

DSC_0746.JPG


tændt med en ligher:

DSC_0749.JPG


og skuffen ind i røgovnen:

DSC_0750.JPG


Hvor køllen allerede var hængt op....her er den efter 1. gang røg:

DSC_0751.JPG


Og temperaturen var næsten konstant 4 grader i røgovnen i alle 3 dage jeg har røget den.

Jeg overvejede, at komme den i en gang til i dag, men nu synes jeg smagen er perfekt, så jeg betragter den som færdig røget:

DSC_0813.JPG


Og disse 3 skiver røg lige ind i munden på den gamle her, og nøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøj hvor har den en pragtfuld smag.


DSC_0811.JPG



Og nu er der meget langt tid til det er påske.

3 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud, kan du ikke forklare hvad der menes med saltgrader? Mvh Mark

    SvarSlet
  2. Super beskrivelse og super med billeder så jeg også forstår det..Tusind tak !!

    SvarSlet
  3. Takker mange gange jeg er glad for at du kan bruge min beskrivelse på køllen

    SvarSlet