mandag den 5. marts 2012

Varmrøgning af Ørred

Varmrøgning af Ørred


(Havørred, Bækørred, Regnbueørred)
Start med at fjerne gællerne.
Når Ørreden er renset lægges den i en saltlage.
Lage: 1 liter vand og 80 gram salt.
Forbrug: 1½ liter lage pr. kg. fisk.
Tid i Lage: små i 8 timer, store i 12 timer.
Ørreden tages op, skylles godt og tørres med køkkenrulle, der isættes tandstikkere i bugen.
Derefter lufttørres den i mindst 8 timer.

Ovnen opvarmes til 40 grader og fisken hænges ind, derefter hæves temperaturen gradvis fra 40 – 80 grader over en periode af 10 – 20 min.
De 80 grader holdes i 10 – 20 min., derefter dæmpes flammerne og der kommes røgsmuld på, så temperaturen kommer ned på ca. 50 – 60 grader.
Der røges herefter i ca. 2 – 3 timer.


letsaltning

En lage der hedder 1000gr vand 100gr salt 10gr sukker. Et kg fisk for hver liter færdig lage og en salttid på 4 timer for ørred på ca. 250-300gr renset vægt. Når jeg har saltet om sommeren har jeg kommet ørreden i lagen halvt frossen og sat salttiden op til 6 timer. Grunden til at jeg har holdt fisken halvfrossen er at jeg ikke kan holde større mængder lage kold nok til saltning uden bakterier. Har man ikke tid til at fryse fisken inden den skal saltes anbefaler jeg at man vejer is af så lagen laves af 25-30% is og resten koldt vand altså eks. 250gr isterninger 750gr koldt vand 100gr salt og 10gr sukker.
Sukker tilsætter jeg for at lette ombringningen af saltet i fisken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar